Revision [285]

This is an old revision of Azanur04 made by AdminDare on 2020-10-23 15:14:22.

 

Azanur 4: Kentaurit


<-- 03: Rauniot - 05: -->



Linnakkeessa


Ugog Nalimiin palattuaan tutkimusryhmä antaa raportin, ja syventyy sitten löytöihinsä: Ondulf tutkii liikkuvaa patsasta, Gunnleif hyönteisten kappaleita, Sadrak löytyneitä karttakääröjä. Esme laiskottelee, koska kukaan ei keksi patistaa häntä mihinkään oikeaan työtehtävään.

Liikkuva patsas on suljettu vankityrmään, jossa se pysyy melko rauhallisena. Ondulf arvelee sen olevan sekä metallityön että kellokoneiston mestarinäyte, mutta sen voimanlähde on takuulla maaginen: se on pysynyt toimintakykyisenä satoja vuosia, ja vieläkin kykenee liikkumaan.

Karttojen ja kirjoitusten tulkitsemisessa Sadrak pääsee vasta alkuun. Projektista tulee pitkä, mutta hän onnistuu kartoista identifoimaan vesialueet sekä korkeuskäyrät. Hän ei kuitenkaan ole varma siitä, missä kohdassa he itse kartoilla ovat tai miten päin karttoja pitäisi katsoa.

Gunnleif identifioi ainakin kolme erilaista jättiläishyönteistä: perussotilaan, valtavan kuoriaisen joka on ehkä ratsuyksikkö, sekä lentävän korennon. Johonkin olentoon on liittynyt valtava munanasetin, ja oletus on, että tämä munii eläviin isäntiin. Muutama ehjä mutta eloton muna löytyy, ja niiden sisältä löytyy sotilashyönteisen alkio.

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/people.png)

Laiskotteleva Esme tapaa klaanihallissaan rauniolla kohdatun Elzan, joka on ostamassa mausteita. Elza kertoo kuulleensa huhun, että joku Blueboltin klaanin tutkija oli löytänyt 20 vuoden matkan aikana menehtyneen keksijä Kikrost Tankardvanityn verestä myrkkyä. Kikrostin ruumis on Rautaportin klaanilla, mutta Bluebolt on tutkinut verinäytettä. Esme jakaa tiedon Sadrakin kanssa, ja Sadrak käy kysymässä Blueboltin klaaninpäältä huhun todenperäisyydestä. Valtavan kiireinen Teuta Healspondery ei vahvista huhua, muttei kiistäkään sitä, ja painostettuna sanoo vain, että asialla on "poliittinen ulottuvuus". Mitä tämä tarkoittaa, jää hämäräksi.

Ondulfin oppilas (ja Gunnleifin lapsi) Eivandr on rakentanut tuuliratasta linnakkeen huippuun, jotta linnakkeen hissi alkaisi taas liikkua.

Gunnleif saa kutsun Kivitaulu klaaninpään Fregarin luo kertomaan ulkopuolisesta maailmasta. Fregarin hallissa valot ovat himmeitä ja klaaninpää tuntuu olevan masentunut. Hän kuuntelee Gunnleifin tarinaa ilottomasti, ja sanoo, että heidän täälläolonsa on vain jumalaisen rangaistuksen pakenemista -- Sadrakin toiveikkaat visiot uudesta kotimaasta ovat vain harhaa. Hän sanoo myös, että kääpiöt eivät pelkästään lukumäärällisesti selviä. Heitä on täällä 1500, ja tunnetusti he lisääntyvät huonosti. Fregarin mielestä koko kansa on muutamassa sukupolvessa kadonnut. Gunnleif näkee tämän ainoastaan tieteellä voitettavana haasteena, ja värvää nuoren kivitaululaisen pyörittämään laskelmia tähän liittyen.

Tutkimusryhmä syö illallista yhdessä Kivitaulun klaanihallissa. Ruoka on muodotonta ja mautonta pöperöä -- Kivitaulu ei paljon jaksa ruokiin panostaa. Väite Kikrostin myrkyttämisestä kummastuttaa. Sadrak on vienyt asian eteenpäin kapteeni Asadirille, mutta mitään enempää ei ole vielä kuulunut. Gunnleif on kasviasiantuntijana hyvin perillä myös myrkyistä, muttei aio ryhtyä mihinkään omiin salapoliisitoimiin ilman että häntä erikseen pyydetään.

Lounasta Helmivuoren klaanihallissa


Tutkimusryhmän jäsenille tulee pari päivää linnakkeeseen paluun jälkeen kutsu käydä lounastamassa Helmivuoren klaanipää Braglof Harvahampaan kanssa. Helmivuoren klaani on tunnetusti hyvin varakas, ja linnaketta hallitsevan Rautaportin vankka liittolainen; Braglof on ruhtinas Grimhildrin käskynhaltija ja uskottu. Klaanihalli on siisti ja hyvin valaistu, ja sen kyntteliköt ovat kiiltävää hopeaa. Vaikka moni klaanilainen ei täälläkään ole vielä hereillä, hallista pidetään hyvää huolta.

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/helmivuori_meet_wide.jpg)

Klaaninpään tiloissa Braglof kutsuu ryhmän pöytäänsä. Ruokana on Helmivuoren klaanin herkku, kokonainen käristetty vuohenpää aivoineen kaikkineen. Myös viiniin sekoitetaan vuohenmaitoa. Ruoka ei ihan kaikille ole mieleen, mutta kukaan ei sentään kehtaa olla syömättä.

Breglof itse kertoo olevansa liian vanha enää lähtemään ulkoilmaan, ja haluaa siksi kuulla suoraan tarinoita sieltä. Gunnleif luennoi eliöstöstä, Ondulf rakennusprojektien aihioista ja tarpeista. Sadrak kertoo uuden maailman mahdollisuuksista, mutta Esme on ehkä mukaansatempaavin tarinankertoja. Skalti esittää toisinnon taistelusta liskopatsaiden kanssa.

Helmivuoren klaanin pää ei kuitenkaan ole etsimässä pelkkää viihdettä, ja kun päästään jälkiruokaan, hän kertoo todellisen huolensa. Kaskiviljelyn aloittamisen myötä akuutti nälänhädän uhka on poistunut, mutta Braglof sanoo Ugog Nalimin kääpiöiden olevan edelleen ohuella nuoralla. Ruoka kyllä riittää satoon asti, mutta sitä on säännösteltävä voimakkaasti. Metsästys ja karja tuovat hieman lisää ravintoa, mutta jos sadon koittaessa kääpiöitä uhkaa jokin, he ovat hyvin haavoittuvaisia. Suotavinta olisi, että jostain kyettäisiin järjestämään lisää ruokaa.

Puhe kääntyy kaupankäyntiin. Erämaassa tavatut susijättiläiset ovat jo jonkinlainen kauppakumppani, mutta he ovat pieni heimo metsästäjä-keräilijöitä, eikä heiltä voi paljonkaan ruokaa ostaa. Mutta Ondulf muistaa näillä olleen pari hienompaa asetta jotka viittasivat metallityöhön ja sivilisaatioon, ja jotka näyttivät myös melko vastikään valmistetuilta. Susijättiläiset käyvät ilmeisesti kauppaa joidenkin muiden kanssa, ja näiden kauppakumppanien kanssa kääpiöt voisivat haluta asioida.

Braglof esittää toiveensa: ihanteellisessa tilanteessa kääpiöt voisivat ostaa sata säkkiä jauhoja, joka riittäisi siihen, että satoon saakka voitaisiin syödä täysiä annoksia ja heti sen jälkeen herättää paljon lisää kääpiöitä töihin. Vähempikin määrä auttaa. Hän sanoo, että kapteeni Asadir tulee antamaan tämän toimeksiannon virallisesti, mutta haluaa jo sitä ennen itse kuulla, miten hän voisi edesauttaa tämän tapahtumista.

Erämaahan


 (image: http://azanur.karmavector.org/images/near_map.png) Päivää myöhemmin hyvin varustautunut tutkimusryhmä marssii kaskeamisleirille. Heillä on mukanaan uusia kauppatavaroita susijättiläisille, sekä raunioilta tuotu ja osittain tulkittu kartta. Vieläkään ei olla varmoja siitä, missä kohtaa kartalla raunio tai Ugog Nalim sijaitsee, mutta kartan orientaatiosta on olemassa jonkinlainen veikkaus. Pohjoisessa näyttää olevan suuri vesialue, mutta ilman mittakaavaa on mahdotonta sanoa, miten kaukana se on.




Pelinjohtajan kommentteja


kuvaus aloitettu

Ruosteisuutta havaittu pitkän tauon jälkeen, mutta jotenkin tuosta selvittiin. Havaitsen edelleen pelinjohtajana tarvitsevani enemmän harjoitusta huomion jakamisesta tasaisemmin pelaajien kesken; etäyhteyksien kanssa tämä on hyvin vaikeaa. Pelaajaparat joutuvat toimimaan etäpelauttamista harjoittelevan pelinjohtajan koekaniineina.

Eteneminen oli vaihteeksi paljon ripeämpää kuin olin kuvitellut.



<-- 03: Rauniot - 05: -->




CategoryPelit
There are no comments on this page.
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki