Revision history for Kääpiöt


Revision [490]

Last edited on 2023-03-08 12:35:33 by AdminDare [typoja]
Additions:
Skea on linnakkeen tavallisimmin puhuttu kieli, mutta se ei ole kääpiöiden yleiskieli sen enempää kuin vaikkapa ranska Euroopan yleiskieli. Enemmänkin yleiskielenä solkataan kauppakieltä, jota melkein kaikki osaavat edes vähän.
Deletions:
Skea on linnakkeen tavallisimmin puhuttu kieli, mutta se ei ole kääpiöiden yleiskieli sen enempää kuin vaikkapa ranska euroopan yleiskieli. Enemmänkin yleiskielenä solkataan kauppakieltä, jota melkein kaikki osaavat edes vähän.


Revision [489]

Edited on 2023-02-27 18:50:31 by AdminDare [typoja]
Additions:
<<**HUOM!** Yksittäisiä kulttuurisivuja ei kannata lukea kovin tarkasti kuin sen kulttuurin osalta, johon kuuluvaa hahmoa aikoo pelata.<<
- **[[Vuorikääpiöt]]**: Vaurain ja laajimmalle levinnyt kulttuuri. Tolkienistinen: kvasifeodaalisia kuningaskuntia muodostava kulttuuri, joka arvostaa pidättyväisyyttä, traditioita ja vastuullisuutta. Lähteenä tämän kulttuurin edustajana voisi olla Gimll Gloinin poika Sormusten herra -**kirjoista**; elokuvaversio Gimlistä olisi vuorikääpiöiden mielestä huonosti käyttäytyvä moukka.
Deletions:
<<**HUOM!** Yksittäisiä kulttuurisivuja ei kannata lukea kovin tarkasti kuin sen kulttuurin osalta, johon kuuluvaa hahmo aikoo pelata.<<
- **[[Vuorikääpiöt]]**: Vaurain ja laajimmalle levinnyt kulttuuri. Tolkienistinen: kvasifeodaalisia kuningaskuntia muodostava kulttuuri, joka arvostaa pidättyväisyyttä, tradioiita ja vastuullisuutta. Lähteenä tämän kulttuurin edustajana voisi olla Gimll Gloinin poika Sormusten herra -**kirjoista**; elokuvaversio Gimlistä olisi vuorikääpiöiden mielestä huonosti käyttäytyvä moukka.


Revision [358]

Edited on 2021-02-07 09:30:23 by AdminDare [typoja]
Additions:
CategoryTausta - CategoryKansat
Deletions:
CategoryTausta - CategoryLajit


Revision [356]

Edited on 2021-02-07 09:29:17 by AdminDare [typoja]
Additions:
CategoryTausta - CategoryLajit
Deletions:
CategoryTausta


Revision [169]

Edited on 2020-03-20 17:14:26 by AdminDare [typoja]
Additions:
**Skea** - vuorikääpiöiden yleiskieli. Analogia: skandinaavikielet.
**Zalid** - diasporakääpiöiden tavallisin kieli. Juuret khuzdulissa, mutta paljon lainasanoja monien muiden kultturien ja rotujen kielistä.
**Iethyd** - tasankokääpiöiden yleinen kieli. Sointuva ja melodinen. Analogia: kymri tai jokin muu kelttikieli.
**Distsiplina** - kukkulakääpiöiden standardoitu kieli. Kuulostaa slaavikieleltä.
**Kauppakieli** - kauppapidgin Vanhasta maailmasta, melkein kaikkien kansojen käyttämä sekakieli.
Skea on linnakkeen tavallisimmin puhuttu kieli, mutta se ei ole kääpiöiden yleiskieli sen enempää kuin vaikkapa ranska euroopan yleiskieli. Enemmänkin yleiskielenä solkataan kauppakieltä, jota melkein kaikki osaavat edes vähän.


Revision [116]

Edited on 2020-03-15 08:17:50 by AdminDare [typoja]
Additions:
- **Lämpösieto.** Kääpiöt ovat viileiden alueiden asukkaita, ja kokevat olonsa tukalaksi lämpmässä. +20 alkaa olla kääpiölle epämukava lämpö, ja +25:n ylittävä lämpötila on jo vaarallinen. Vastaavasti kääpiöt selviävät melkeinpä ilman vaatteita -5 asteeseen saakka.


Revision [113]

Edited on 2020-03-14 21:46:50 by AdminDare [typoja]
Additions:
- **Sukupuolet.** Sukupuolinen dimorfismi on varsin vähäistä, mutta monissa kulttuureissa sitä pyritään korostamaan pukeutumisella ja henkilökohtaisella ehostuksella.
Deletions:
- **Sukupuolet.** Sukupuolinen diformismi on varsin vähäistä, mutta monissa kulttuureissa sitä pyritään korostamaan pukeutumisella ja henkilökohtaisella ehostuksella.


Revision [67]

Edited on 2020-03-14 12:35:26 by AdminDare [typoja]
Additions:
<<**HUOM!** Yksittäisiä kulttuurisivuja ei kannata lukea kovin tarkasti kuin sen kulttuurin osalta, johon kuuluvaa hahmo aikoo pelata.<<
Deletions:
<<**HUOM! Yksittäisiä kulttuurisivuja ei kannata lukea kovin tarkasti kuin sen kulttuurin osalta, johon kuuluvaa hahmo aikoo pelata.<<


Revision [66]

Edited on 2020-03-14 12:35:12 by AdminDare [typoja]
Additions:
::c::


Revision [65]

Edited on 2020-03-14 12:35:03 by AdminDare [typoja]
Additions:
<<**HUOM! Yksittäisiä kulttuurisivuja ei kannata lukea kovin tarkasti kuin sen kulttuurin osalta, johon kuuluvaa hahmo aikoo pelata.<<
- **[[Vuorikääpiöt]]**: Vaurain ja laajimmalle levinnyt kulttuuri. Tolkienistinen: kvasifeodaalisia kuningaskuntia muodostava kulttuuri, joka arvostaa pidättyväisyyttä, tradioiita ja vastuullisuutta. Lähteenä tämän kulttuurin edustajana voisi olla Gimll Gloinin poika Sormusten herra -**kirjoista**; elokuvaversio Gimlistä olisi vuorikääpiöiden mielestä huonosti käyttäytyvä moukka.
- **[[Tasankokääpiöt]]**: Seuraavaksi varakkain kulttuuri. Muodostaa plutokraattisia kaupunkivaltioita, käyttäytymiseltään riehakas ja energinen, urheutta ja mahtailevuutta arvostava, värikkäästi pukeutuva. Lähteenä tälle kulttuurille voisi olla Warhammer FRP:n punkkarikääpiöt.
- **[[Diasporakääpiöt]]**: Aiemmin rannikoilla asunut merenkävijäkulttuuri, jonka valtakunnat kuitenkin tuhoutuivat ja jotka elävät diasporassa muiden kääpiöyhteisöjen tai jopa muiden lajien joukossa. "Kääpiömaailman juutalaiset" - hieman omaleimainen, matriarkaalinen ja hengellinen kulttuuri, joka salaa syvimmän olemuksensa muilta, mutta stereotyyppisesti sanavalmiita, älykkäitä, itsenäisiä ja vähän luihuja; myös varsin ennakkoluulottomia.
- **[[Kukkulakääpiöt]]** - Karuista oloista lähtöisin olevia yhteisöjä, hallintomuotoina totalitarismia lähesteleviä byrokraattisia valtakuntia. "Kääpiöiden Itä-Saksa" - aikaansaava mutta harvojen muiden arvostama, käyttää paljon alkoholia ja stereotyyppisesti kärsii mielenterveyden häiriöistä. Lähtteenä kulttuurille on Dwarf Fortress -videopelin dysfunktionaaliset mutta uppiniskaiset kääpiöyhteisöt.
Deletions:
- **Vuorikääpiöt**: Vaurain ja laajimmalle levinnyt kulttuuri. Tolkienistinen: kvasifeodaalisia kuningaskuntia muodostava kulttuuri, joka arvostaa pidättyväisyyttä, tradioiita ja vastuullisuutta. Lähteenä tämän kulttuurin edustajana voisi olla Gimll Gloinin poika Sormusten herra -**kirjoista**; elokuvaversio Gimlistä olisi vuorikääpiöiden mielestä huonosti käyttäytyvä moukka.
- **Tasankokääpiöt**: Seuraavaksi varakkain kulttuuri. Muodostaa plutokraattisia kaupunkivaltioita, käyttäytymiseltään riehakas ja energinen, urheutta ja mahtailevuutta arvostava, värikkäästi pukeutuva. Lähteenä tälle kulttuurille voisi olla Warhammer FRP:n punkkarikääpiöt.
- **Diasporakääpiöt**: Aiemmin rannikoilla asunut merenkävijäkulttuuri, jonka valtakunnat kuitenkin tuhoutuivat ja jotka elävät diasporassa muiden kääpiöyhteisöjen tai jopa muiden lajien joukossa. "Kääpiömaailman juutalaiset" - hieman omaleimainen, matriarkaalinen ja hengellinen kulttuuri, joka salaa syvimmän olemuksensa muilta, mutta stereotyyppisesti sanavalmiita, älykkäitä, itsenäisiä ja vähän luihuja; myös varsin ennakkoluulottomia.
- **Kukkulakääpiöt** - Karuista oloista lähtöisin olevia yhteisöjä, hallintomuotoina totalitarismia lähesteleviä byrokraattisia valtakuntia. "Kääpiöiden Itä-Saksa" - aikaansaava mutta harvojen muiden arvostama, käyttää paljon alkoholia ja stereotyyppisesti kärsii mielenterveyden häiriöistä. Lähtteenä kulttuurille on Dwarf Fortress -videopelin dysfunktionaaliset mutta uppiniskaiset kääpiöyhteisöt.


Revision [62]

Edited on 2020-03-14 12:14:41 by AdminDare [typoja]
Additions:
- **Diasporakääpiöt**: Aiemmin rannikoilla asunut merenkävijäkulttuuri, jonka valtakunnat kuitenkin tuhoutuivat ja jotka elävät diasporassa muiden kääpiöyhteisöjen tai jopa muiden lajien joukossa. "Kääpiömaailman juutalaiset" - hieman omaleimainen, matriarkaalinen ja hengellinen kulttuuri, joka salaa syvimmän olemuksensa muilta, mutta stereotyyppisesti sanavalmiita, älykkäitä, itsenäisiä ja vähän luihuja; myös varsin ennakkoluulottomia.
===Kielet===
Kääpiöillä on useita puhuttuja ja kirjoitettuja kieliä. Jonkinlaisena yhdistävänä kielenä on vanha kieli, khuzdul, mutta se ei ole elävä kieli vaan enemmän kirkkolatinan kaltainen jäänne menneistä ajoista. Monet merkittävät seremoniat puhutaan khuzduliksi ja kääpiöt oppivat sitä pienenä, mutta arjessa sitä ei käytetä. Kääpiöiden kulttuureilla on omat kielensä, ja näillä on lukuisia murteita. Diasporakääpiöiden kieli on lähimpänä khuzdulia.
Deletions:
- **Diasporakääpiöt**: Aiemmin rannikoilla asunut merenkävijäkulttuuri, jonka valtakunnat kuitenkin tuhoutuivat ja jotka elävät diasporassa muiden kääpiöyhteisöjen tai jopa muiden lajien joukossa. "Kääpiömaailman juutalaiset" - hieman omaleimainen, matriarkaalinen kulttuuri, joka salaa syvimmän olemuksensa muilta, mutta stereotyyppisesti sanavalmiita, älykkäitä, itsenäisiä ja vähän luihuja; myös varsin ennakkoluulottomia.


Revision [61]

Edited on 2020-03-14 11:55:38 by AdminDare [typoja]
Additions:
{{image url="images/dwarves.jpg" width="1024"}}
Deletions:
{{image url="images/dwarves.jpg"}}


Revision [59]

Edited on 2020-03-14 11:48:25 by AdminDare [typoja]
Additions:
Kääpiöt ovat aina uskoneet käden taitoihin enemmän kuin magiaan. Tuloksena heillä on hyvin edistynyttä tiedettä ja teknologiaa. Heillä //ei// kuitenkaan ole teollisuutta. Tämä tarkoittaa, että vaikka heillä osaaminen riittää musketteihin, tykkeihin ja vastaaviin, he eivät osaa massatuottaa tällaisia - eivätkä oikeastaan haluaisikaan. Jokainen kääpiösepän takoma ase on ainutkertainen mestariteos, ja sellaisena paljon parempi kuin mikään, mikä tulisi joltakin kuvitteelliselta liukuhihnalta.
Kääpiöt elävät renessanssiajan tenologiaa (GURPS-termeisssä TL 4), mutta jonkin verran heillä on käytössä myös myöhempää teknologiaa. Tarkkoja rajoja on vaikea määrittää, mutta tosiaan teollisuuden puute rajoittaa teknologiaa melkoisesti. Henkilökohtaisessa aseistuksessa kirveet, miekat, varsijouset ja musketit ovat tärkeitä. Panssarit ovat ohutta levyä tai rengasketjua. Lääketiede, rakentaminen ja voimansiirto ovat lähes ylivertaisen edistyneitä. Kääpiöt ovat hyviä etenkin talon kokoisten tai suurempien teknologioiden kanssa, miniatyrisaatio heiltä ei suju alkuunkaan niin jouhevasti.
Deletions:
Kääpiöt ovat aina uskoneet käden taitoihin enemmän kuin magiaan. Tuloksena heillä on hyvin edistynyttä tiedettä ja teknologiaa. Heillä //ei// kuitenkaan ole teollisuutta. Tämä tarkoittaa, että vaikka heillä osaaminen riittäisi musketteihin, tykkeihin ja vastaaviin, he eivät osaa massatuottaa tällaisia - eivätkä oikeastaan haluaisikaan. Jokainen kääpiösepän takoma ase on ainutkertainen mestariteos, ja sellaisena paljon parempi kuin mikään, mikä tulisi joltakin kuvitteelliselta liukuhihnalta.


Revision [58]

Edited on 2020-03-14 11:44:22 by AdminDare [typoja]
Additions:
===Teknologia===
Kääpiöt ovat aina uskoneet käden taitoihin enemmän kuin magiaan. Tuloksena heillä on hyvin edistynyttä tiedettä ja teknologiaa. Heillä //ei// kuitenkaan ole teollisuutta. Tämä tarkoittaa, että vaikka heillä osaaminen riittäisi musketteihin, tykkeihin ja vastaaviin, he eivät osaa massatuottaa tällaisia - eivätkä oikeastaan haluaisikaan. Jokainen kääpiösepän takoma ase on ainutkertainen mestariteos, ja sellaisena paljon parempi kuin mikään, mikä tulisi joltakin kuvitteelliselta liukuhihnalta.


Revision [57]

Edited on 2020-03-14 11:42:38 by AdminDare [typoja]
Additions:
{{image url="images/dwarves.jpg"}}
Deletions:
{{image url="images/dwarves.jpg"


Revision [56]

Edited on 2020-03-14 11:42:27 by AdminDare [typoja]
Additions:
{{image url="images/dwarves.jpg"
Deletions:
====KÄÄPIÖT====


Revision [55]

Edited on 2020-03-14 11:37:47 by AdminDare [typoja]
Additions:
===Uskonto===
Kääpiöillä on hieman erilaisia näkemyksiä uskontoon, mutta yleinen linja on, että kaikki uskonnot ovat seuranneet tiettyä kääpiöiden jumalaa. Tätä jumalaa kutsutaan useilla eri nimillä, ja eri kulttuurit korostavat eri piirteitä. Jumalan olemassaolo oli kuitenkin kiistaton tosiseikka: kuten muutkin jumalat, tämä antoi seuraajilleen voimia ja siunasi kansojaan.
Kääpiöiden jumalan kuolema on myös kiistaton tosiseikka: hänen taivaaseen asti kohoava vuorensa murskautui ja hänen nähtiin putoavan maahan: lohikäärmeet polttivat hänen ruumiinsa. Muutamia palasia siitä kerättiin talteen, ja näissä pyhäinjäänteissä on jäljellä hieman jumalan voimaa. Suhtautuminen näihin on ristiriitainen. Uskonto on tällä hetkellä vähän arka paikka monille, ja useimmille vanhan kääpiöiden jumalan palvonta on nykyään enemmän esi-isien muistamisen kaltaista rituaalia kuin aktiivista palvontaa.


Revision [48]

Edited on 2020-03-14 11:07:30 by AdminDare [typoja]
Additions:
Kääpiöillä on ollut useita valtakuntia. Kulttuurillisesti nämä valtakunnat voidaan jakaa neljään päätyyppiin:
- **Vuorikääpiöt**: Vaurain ja laajimmalle levinnyt kulttuuri. Tolkienistinen: kvasifeodaalisia kuningaskuntia muodostava kulttuuri, joka arvostaa pidättyväisyyttä, tradioiita ja vastuullisuutta. Lähteenä tämän kulttuurin edustajana voisi olla Gimll Gloinin poika Sormusten herra -**kirjoista**; elokuvaversio Gimlistä olisi vuorikääpiöiden mielestä huonosti käyttäytyvä moukka.
- **Tasankokääpiöt**: Seuraavaksi varakkain kulttuuri. Muodostaa plutokraattisia kaupunkivaltioita, käyttäytymiseltään riehakas ja energinen, urheutta ja mahtailevuutta arvostava, värikkäästi pukeutuva. Lähteenä tälle kulttuurille voisi olla Warhammer FRP:n punkkarikääpiöt.
- **Diasporakääpiöt**: Aiemmin rannikoilla asunut merenkävijäkulttuuri, jonka valtakunnat kuitenkin tuhoutuivat ja jotka elävät diasporassa muiden kääpiöyhteisöjen tai jopa muiden lajien joukossa. "Kääpiömaailman juutalaiset" - hieman omaleimainen, matriarkaalinen kulttuuri, joka salaa syvimmän olemuksensa muilta, mutta stereotyyppisesti sanavalmiita, älykkäitä, itsenäisiä ja vähän luihuja; myös varsin ennakkoluulottomia.
- **Kukkulakääpiöt** - Karuista oloista lähtöisin olevia yhteisöjä, hallintomuotoina totalitarismia lähesteleviä byrokraattisia valtakuntia. "Kääpiöiden Itä-Saksa" - aikaansaava mutta harvojen muiden arvostama, käyttää paljon alkoholia ja stereotyyppisesti kärsii mielenterveyden häiriöistä. Lähtteenä kulttuurille on Dwarf Fortress -videopelin dysfunktionaaliset mutta uppiniskaiset kääpiöyhteisöt.


Revision [46]

The oldest known version of this page was created on 2020-03-14 10:55:44 by AdminDare [typoja]
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki