(image: http://azanur.karmavector.org/images/dwarves.jpg)

Kääpiöt ovat yksi laji, mutta useita kulttuureja.

Fysiologia ja psykologia



Kulttuurit


Kääpiöillä on ollut useita valtakuntia. Kulttuurillisesti nämä valtakunnat voidaan jakaa neljään päätyyppiin:

HUOM! Yksittäisiä kulttuurisivuja ei kannata lukea kovin tarkasti kuin sen kulttuurin osalta, johon kuuluvaa hahmoa aikoo pelata.

 



Uskonto


Kääpiöillä on hieman erilaisia näkemyksiä uskontoon, mutta yleinen linja on, että kaikki uskonnot ovat seuranneet tiettyä kääpiöiden jumalaa. Tätä jumalaa kutsutaan useilla eri nimillä, ja eri kulttuurit korostavat eri piirteitä. Jumalan olemassaolo oli kuitenkin kiistaton tosiseikka: kuten muutkin jumalat, tämä antoi seuraajilleen voimia ja siunasi kansojaan.

Kääpiöiden jumalan kuolema on myös kiistaton tosiseikka: hänen taivaaseen asti kohoava vuorensa murskautui ja hänen nähtiin putoavan maahan: lohikäärmeet polttivat hänen ruumiinsa. Muutamia palasia siitä kerättiin talteen, ja näissä pyhäinjäänteissä on jäljellä hieman jumalan voimaa. Suhtautuminen näihin on ristiriitainen. Uskonto on tällä hetkellä vähän arka paikka monille, ja useimmille vanhan kääpiöiden jumalan palvonta on nykyään enemmän esi-isien muistamisen kaltaista rituaalia kuin aktiivista palvontaa.

Teknologia


Kääpiöt ovat aina uskoneet käden taitoihin enemmän kuin magiaan. Tuloksena heillä on hyvin edistynyttä tiedettä ja teknologiaa. Heillä ei kuitenkaan ole teollisuutta. Tämä tarkoittaa, että vaikka heillä osaaminen riittää musketteihin, tykkeihin ja vastaaviin, he eivät osaa massatuottaa tällaisia - eivätkä oikeastaan haluaisikaan. Jokainen kääpiösepän takoma ase on ainutkertainen mestariteos, ja sellaisena paljon parempi kuin mikään, mikä tulisi joltakin kuvitteelliselta liukuhihnalta.

Kääpiöt elävät renessanssiajan tenologiaa (GURPS-termeisssä TL 4), mutta jonkin verran heillä on käytössä myös myöhempää teknologiaa. Tarkkoja rajoja on vaikea määrittää, mutta tosiaan teollisuuden puute rajoittaa teknologiaa melkoisesti. Henkilökohtaisessa aseistuksessa kirveet, miekat, varsijouset ja musketit ovat tärkeitä. Panssarit ovat ohutta levyä tai rengasketjua. Lääketiede, rakentaminen ja voimansiirto ovat lähes ylivertaisen edistyneitä. Kääpiöt ovat hyviä etenkin talon kokoisten tai suurempien teknologioiden kanssa, miniatyrisaatio heiltä ei suju alkuunkaan niin jouhevasti.


Kielet


Kääpiöillä on useita puhuttuja ja kirjoitettuja kieliä. Jonkinlaisena yhdistävänä kielenä on vanha kieli, khuzdul, mutta se ei ole elävä kieli vaan enemmän kirkkolatinan kaltainen jäänne menneistä ajoista. Monet merkittävät seremoniat puhutaan khuzduliksi ja kääpiöt oppivat sitä pienenä, mutta arjessa sitä ei käytetä. Kääpiöiden kulttuureilla on omat kielensä, ja näillä on lukuisia murteita. Diasporakääpiöiden kieli on lähimpänä khuzdulia.

Skea - vuorikääpiöiden yleiskieli. Analogia: skandinaavikielet.
Zalid - diasporakääpiöiden tavallisin kieli. Juuret khuzdulissa, mutta paljon lainasanoja monien muiden kultturien ja rotujen kielistä.
Iethyd - tasankokääpiöiden yleinen kieli. Sointuva ja melodinen. Analogia: kymri tai jokin muu kelttikieli.
Distsiplina - kukkulakääpiöiden standardoitu kieli. Kuulostaa slaavikieleltä.
Kauppakieli - kauppapidgin Vanhasta maailmasta, melkein kaikkien kansojen käyttämä sekakieli.

Skea on linnakkeen tavallisimmin puhuttu kieli, mutta se ei ole kääpiöiden yleiskieli sen enempää kuin vaikkapa ranska Euroopan yleiskieli. Enemmänkin yleiskielenä solkataan kauppakieltä, jota melkein kaikki osaavat edes vähän.




CategoryTausta - CategoryKansat
There are no comments on this page.
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki