Revision [342]

This is an old revision of Azanur06 made by AdminDare on 2021-02-07 07:43:02.

 

Azanur 6: Diplomaatit


<-- 05: Toublesjan kaupunki - 07: -->

Tavernassa

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/tavern_scene.jpg)
Vaikka ulkona on vasta iltapäivä, kääpiöiden sisäinen kello on puolenyön paikkeilla, ja he käyvät nukkumaan. Tavernan huone on onneksi pimeä, vaikkakin varsin lämmin. Parin tunnin unien jälkeen he kuitenkin heräävät outoon meluun - valtava lauma bocsia juoksee jossakin. Ultak pyytää lupaa lähteä myös juoksemaan, ja hänelle tottakai se myönnetään. Kääpiöt lähtevät katsomaan, ja pääsevät seuraamaan, kuinka satoja bocsia juoksee kaupungin muurin sisäpuolella olevaa tietä. Tämä on kuusi kilometriä pitkä kaari joka kiertää kaupungin reunaa joen itäpuolella, ja merkittävä osa kaupungin bocsista näyttää olevan liikkeellä. Ilmeisesti tämä tapahtuu joka ilta.

Kääpiöt seuraavat meininkiä hetken. Juoksemiseen näyttää kuuluvan sosiaalinen elementti, mutta kilpailusta tai rituaalista ei näytä olevan kyse. Teltoista saa juotavaa ja syötävää. Kentauria pienemmillä olennoilla ei ole mitään toivoa mennä mukaan touhuun, joten kääpiöt palaavat joen yli majapaikkaansa ja käyvät nukkumaan. Ultak palaa pari tuntia myöhemmin.

Kääpiöt heräävät täysin levänneinä aamuyöstä. Taverna on hiljainen ja lämpötilakin on laskenut siedettäväksi. Seurue tajuaa myös olevansa melkoisen ryvettynyt parin päivän takaisesta painista mutapellossa. Olisi tarpeen käydä jossain peseytymässä. Yöllä joen ranta näyttää sen verran jyrkältä, ainakin tässä osassa kaupunkia, että se ei miellytä. Pari tuntia käytetään syömällä leirimuonaa ja suunnittelemalla päivän ohjelmaa. Pohditaan, mitä kukin tahtoo kaupungissa tehdä.

Tutkimaan

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/toublesja_map.png)
Kun aurinko viimein nousee ja kaupunki alkaa herätä, kääpiöt lähtevät tutkimaan ympäristöään. Heillä on Ultakin piirtämä summittainen kartta siitä, mitä missäkin on, tosin kaikkea he eivät ymmärrä. Ensimmäinen kohde on lähellä oleva kukkula. Joen länsipuoli on selvästi parempaa aluetta: kadut ovat hyvin hoidettuja ja orjakaulapannoissa olevat jotut siivoavat niitä. Pensasaitojen takana on paikallisittain hienoja kartanoita (tosin näiden kaikkien seinät ovat kankaita, vaikka katot ovatkin savitiiltä), ja ne lennättävät värikkäitä leijoja. Ultak osaa kertoa, että leijat ovat viestintäväline, jotka näkyvät kymmenen kilometrin päähän.

Läheinen kukkula paljastuu palatsialueeksi, jossa asuu kaupungin kuningas. Kukkulalle ei ole asiaa ilman kutsua. Telttarakennusten lisäksi siellä on aivan oikeita kivirakennelmia, jotka tajutaan viljasiiloiksi. Kuningas omistaa jos ei aivan kaikkea kaupungin viljaa, niin ainakin leijonanosan siitä. Palatsin ympärillä on korkeimpien ylimysten taloja; näistä yhdessä asuu Tazdayt, jonka kanssa tehtiin sopimus viljakaupoista eilen.

Ultak osaa kertoa, että palatsin takana joen vieressä on kylpylä. Kääpiöt suuntaavat sinne. Kylpylä osoittautuu paikallisittain oikein hienoksi kiviseksi rakennukseksi (jolla tosin ei ole seiniä), ja parilla hopearahalla koko seurue pääsee kylpemään. Tarjolla on yhteisaltaita ja yksityisaltaita, ja kääpiöt herättävät niin paljon huomiota, että he katsovat parhaaksi ottaa verhoilla rajatun yksityisalueen. Gunnleifia ajatus yhteisestä kylpemisestä ahdistaa, mutta asia saadaan kommunikoitua kylpylälle, joka järjestää hänelle mahdollisuuden peseytyä itse. Kylpylän yhteydessä toimii myös pesulapalvelu, joten kääpiöiden mutaiset vaatteetkin saadaan puhtaaksi. Skalti öljyää kaikkien metallipanssarit ja aseet.

Kylpylä on lopulta varsin miellyttävä kokemus. Peseytymisen lisäksi tarjolla on erilaisia hajusteita, joita Sadrak ostaa suuren pullollisen (pieniä kun ei oikein ole tarjolla). Tämän jälkeen ryhmä ottaa lautan joen yli ja suuntaa torille, jossa markkinateltat on taas avattu. Myynnissä olevien käyttöesineiden laatu on huono, mutta jotkut koriste-esineet ovat ihan kelvollisia. Kankaiden käsittelyssä bocsat ovat todella taitavia, ja Esme ostaa itselleen paljon huiveja sekä kankaita. Kirjoja ei täältä löydy. Torin keskellä oleva ziggurat pitää jonkinlaista aamupäivän rukoushetkeä, ja Sadrak tarkkailee sitä. Zigguratin huipulla pappi mylvii ja kymmenet rukoilemaan kerääntynyttä bocsaa seuraavat rituaalia.

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/temple_scene_2.png)
Gunnleif ostaa kaikkia kuviteltavissa olevia kasvinsiemeniä, Skalti laskee sotilaita ja arvioi näiden aseita. Veikkaus on, että tarvittaessa Toublesja olisi kykenevä saamaan kentälle varsin suuren sotajoukon, vaikka näiden varustus ei olisikaan kummoista. Esme haluaisi ostaa bocsien musiikki-instrumentteja, mutta ne ovat valtavan suuria ja hankalia kuljettaa mukaan täältä. Ultakille ostetaan parempi päähine.

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/sinituuli_scene.png)
Torin pohjoislaidalla käydään vielä vilkaisemassa siellä olevaa laivaa, joka edelleenkään ei näytä bocsien kulkuvälineeltä. Sisällä havaitaan liikettä, ja huutelemalla kiinnitetään laivassaolijan huomio. Peräkannen tiloista astuu kaiteelle omituinen olento, kahdella jalalla kulkeva liskokansalainen, joka muistuttaa hylätyllä linnakkeella olleita liikkuvia patsaita ja siellä näkyneitä veistoksia.

 (image: http://azanur.karmavector.org/images/thricbeyn.jpg) Lohikäärmeolento on ehkä kaksi metriä pitkä ja pukeutunut vihreisiin kaapuihin. Se kysyy melodisella bocsakielellä, mitä kääpiöt oikein tahtovat. Kääpiöt ilmaisevat kiinnostuksensa laivaan ja kysyvät, onko se kauppalaiva; näin on. Se on täällä ostamassa viljaa ja myymässä ylellisyystarvikkeita. Lohikäärmeolento ei ole laivan kapteeni vaan pelkästään vahtiin jätetty miehistön jäsen; kapteeni on maissa kaupungissa asuvien muiden lohikäärmekansalaisten (bocsakielellä sana on "trak") luona. Ultak tietää näiden asuvan kaupungissa, ja osaa kertoa, missä näiden asuinpaikka on. Kääpiöt päättävät lähteä sinne. Samalla Gunnleif tekee tarkkoja eläintieteellisiä havaintoja lohikäärmeolennosta: kaksi jalkaa, kaksi kättä, häntä, samanlainen kehon rakennusmalli kuin muillakin liskomaisilla ja paljaskalloisilla otuksilla, joita täällä on nähty.

Ryhmä ottaa lautan joen ylitse ja kävelee heille annettuun sijaintiin. Sieltä löytyy pensasaitojen reunustama hyvinhoidettu piha, jossa pari bocsapuutarhuria on töissä. Pihalla on bocsatyylinen telttatalo, mutta jotenkin estetiikka on hieman erilainen kuin muualla kaupungissa. Esme tervehtii puutarhuria ja esittelee kääpiöryhmän diplomaatteina etelän vuoriston valtakunnasta. Puutarhuri pyytää kääpiöt telttarakennukseen odottamaan hetkeksi; täältä löytyy kalusteita, jotka ovat selvästi myös muille kuin bocsille suunnattuja - aivan oikeita tuoleja, vaikka ne ovatkin liian suuria kääpiöille ja tarkoitettu olennoille, joilla on häntä. Kääpiöille tuodaan myös kannullinen vettä ja hedelmäviiniä.

Teltasta näkyy, että pihan joenpuoleisella laidalla on aivan oikea kivitalo, ei samalla tavoin valtava kuin bocsaylimysten kartanot, mutta varmaan kelvollisen asuinrakennuksen kokoinen, ja hyvin taitavasti rakennettu. Rakennustekniikka on Ondulfin silmään samantyylistä kuin rauniolinnakkeessa, joka löytyi Ugog Nalimin läheltä. Pian rakennuksesta tuleekin ulos kaksi ruskeisiin kaapuihin pukeutunutta lohikäärmeolentoa. Läheltä katsoen nämä tuovat selvästi mieleen vanhan maailman lohikäärmeet, paitsi että nämä ovat huomattavasti pienempiä eikä näillä ole siipiä. On vaikea välttää hienoisia kylmiä väreitä näistä olennoista: jumalten sodassa vanhassa maailmassa lohikäärmeet kuitenkin surmasivat kääpiöiden jumalan.

BelammaLiehbesu
Kuitenkin nämä kaksi saapuvaa olentoa vaikuttavat ystävällisiltä. He kumartavat kääpiöille saapuessaan, ja puhuvat bocsakielellä. He esittäytyvät olevansa Belamma ja Liehbesu, diplomaatteja Makasisin valtakunnasta, ja tapaavansa mielellään uusia lähettiläitä aiemmin tuntemattomista valtakunnista.


Pelinjohtajan kommentteja


kuvaus aloitettu



<-- 05: Toublesjan kaupunki - 07: -->


CategoryPelit
There are no comments on this page.
Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki