===VIERAASEEN MAAILMAAN=== ===Ensimmäinen kampanja: tutkimusmatkailijat=== Azanurin pelaajahahmot ovat oletuksena kääpiöitä, jotka linnakkeen hallitsijat ovat lähettäneet tutkimaan ulkopuolista maailmaa. He liikkuvat pienissä ryhmissä ja heillä on kohtalaisen vapaat kädet toimia, muutamilla rajoituksilla. Klassisten seikkailija-arkkittyypien kautta ajatteleminen sopii peliin hyvin, kuitenkin sillä erotuksella että pelaajahahmoilla on oikea koti, oikea työnantaja ja oikea yhteiskunnallinen tehtävä. ===Toinen kampanja: Erämaahan=== Seuraavat hahmokonseptit on laadittu: - **Curig**, kauppias ja kemisti (Aleksi), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[Cannaidd|Cannaiddin kauppahuone]] - **Ailean**, geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[TunailDorcha|Tunail Dorchan kaivoskomppania?]] - **Kivilcim Pohjanlyhty**, suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], [[Zalid|Zalidin katras]] - **Madawan**, vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[BaileDearg|Baile Deargin suku]] ===Taustasta=== Hahmoa suunnitellessa on tarpeen muistaa, että kääpiökulttuuri ei ole mikään yhtenäinen monoliitti, vaikka tätä asiaa kääpiöt eivät välttämättä itse täysin tiedostakaan. 20 vuotta linnakkeessa (ja suurin osa kääpiöistä vietti tämän ajan syvässä unessa) ei ole läheskään riittänyt yhtenäistämään kääpiöiden erilaisia kulttuureita yhteen, eivätkä monet toivokaan näin tapahtuvan. Kunkin pelaajahahmon pitäisi olla paitsi kasa taitoja, myös edustaa (enemmän tai vähemmän) jotakin linnakkeen monista kulttuureita. Hänen ei tarvitse kokea omaa kulttuuriaan paremmaksi kuin muita tai edes pitää siitä, mutta pelaajan on hahmotettava, että tämä on kulttuuri jossa hahmo on kasvanut, ja jonka arvoja hän on luultavasti ainakin jonkin verran sisäistänyt. Hahmot kuuluvat osaksi yhteisöä. Heillä on vanehmpia, sukulaisia ja klaani. Joillekin tämä on tärkeämpi ja määrittää ehkä heidän koko tehtävänsä yhteiskunnassa. Jotkut taas ovat individualistisempia oman onnensa seppiä - mutta yhteisö ympärillä näkee varmasti kaikki hahmot osanaan. ===Hahmon luontia=== Hahmon luonnin avuksi voi ottaa vaikkapa seuraavan pohjan: <<**TIEDOT** Nimi Kulttuuri Klaani, perhe tai lähimmät sukulaiset Sukupuoli Ammatti aiemmassa elämässä Ikä (nuori, keski-ikäinen, vanha) **PERUSKYVYT** Seuraaviin 1-7: 1 on hahmon paras, 7 on hahmon heikoin. (Edes "7" ei tarkoita, että hahmo olisi tässä surkea; kaikki hahmot ovat vähän sankarillisia tyyppejä. 7 olisi ehkä hieman alle keskivertokääpiön tjsp) Voima Ketteryys Kestävyys Älykkyys Havainnointi Tahdonvoima Karisma **TAIDOT** Näissä ei mennä millimetriosaamiseen. Kaikki hahmot osaavat lukea, kirjoittaa ja laskea, jonkin verran peruserätaitoja, hieman taistelutaitoja jne, mutta jos hahmo on oikeasti näissä hyvä niin kannattaa kyllä mainita! **Tärkein osaaminen:** nämä ovat hahmon parhaat osaamisalueet (2 tai ehkä 3). Näitä hahmo voisi varmasti tehdä elääkseen ja erottua niissä hyvin. Jotain tyyliin "eturivin sotilas", "muusikko", "sillanrakentaja", "jousiampuja" **Hyvä osaaminen:** 2-3 taitoa, joita hahmo osaa niin hyvin, että voisi myös tehdä tätä elääkseen. **Harrastusosaaminen:** 2-n taitoa, joita hahmo osaa vähän niin kuin harrastuksen puolesta. Näitä voi olla vaikka miten paljon. **MUUT SEIKAT** Ulkonäkö: mittasuhteet, hiusten väri, parta?, preferoitu vaatetus, preferoitu aseistus ja panssari (koska kuitenkin päätyy erämaahan), mahd. tärkeät erikoisvarusteet ("mummon onnea tuova kompassi", "esi-isien kirves joka halkaisee vaikka lohikäärmeen kallon") 2-5 abstraktia asiaa, jotka ovat hahmolle tosi tärkeitä (tyyliin "raha", "uskonto", "laki ja järjestys", "henkilökohtainen maine" jne) Vapaamuotoista kuvausta luonteesta ja historiasta.<< ::c:: (Jos osaa GURPS:ia, voi mulle tarjota myös ihan valmista tai puolivalmista GURPS-kääpiötä, joko kolmos- tai nelosedikan säännöillä. Ohessa kääpiön perustemplaatti:) <