Revision history for Hahmonluonti
Additions:
- **Curig**, kauppias ja kemisti (Aleksi), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[Cannaidd|Cannaiddin kauppahuone]]
- **Ailean**, geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[TunailDorcha|Tunail Dorchan kaivoskomppania?]]
- **Kivilcim Pohjanlyhty**, suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], [[Zalid|Zalidin katras]]
- **Madawan**, vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[BaileDearg|Baile Deargin suku]]
- **Ailean**, geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[TunailDorcha|Tunail Dorchan kaivoskomppania?]]
- **Kivilcim Pohjanlyhty**, suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], [[Zalid|Zalidin katras]]
- **Madawan**, vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[BaileDearg|Baile Deargin suku]]
Deletions:
- geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[TunailDorcha|Tunail Dorchan kaivoskomppania?]]
- suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], [[Zalid|Zalidin katras]]
- vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[BaileDearg|Baile Deargin suku]]
Additions:
(Jos osaa GURPS:ia, voi mulle tarjota myös ihan valmista tai puolivalmista GURPS-kääpiötä, joko kolmos- tai nelosedikan säännöillä. Ohessa kääpiön perustemplaatti:)
Deletions:
Additions:
- geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[TunailDorcha|Tunail Dorchan kaivoskomppania?]]
Deletions:
Additions:
- suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], [[Zalid|Zalidin katras]]
Deletions:
Additions:
- vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[BaileDearg|Baile Deargin suku]]
Deletions:
Additions:
- kauppias ja kemisti (Aleksi), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], [[Cannaidd|Cannaiddin kauppahuone]]
Deletions:
Additions:
Kuva tarvitaan! Saa piirtää itse, metsästää internetistä, tai tehdä [[https://www.heroforge.com|HeroForgella]]. Kaikista hahmoista tehdään jossain vaiheessa Heroforge-malli, mutta pelaajan ei tarvitse tehdä tätä itse jos ei tahdo.
Deletions:
Additions:
===Kuva===
Kuva tarvitaan! Saa piirtää itse, metsästää vaikka DeviantArtista, tai tehdä [[https://www.heroforge.com|HeroForgella]]. Kaikista hahmoista tehdään jossain vaiheessa Heroforge-malli, mutta pelaajan ei tarvitse tehdä tätä itse jos ei tahdo.
Kuva tarvitaan! Saa piirtää itse, metsästää vaikka DeviantArtista, tai tehdä [[https://www.heroforge.com|HeroForgella]]. Kaikista hahmoista tehdään jossain vaiheessa Heroforge-malli, mutta pelaajan ei tarvitse tehdä tätä itse jos ei tahdo.
Additions:
===Toinen kampanja: Erämaahan===
Seuraavat hahmokonseptit on laadittu:
- kauppias ja kemisti (Aleksi), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], Cannaiddin kauppahuone
- geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], Tunail Dorchan kaivoskomppania?
- suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], Zalidin katras
- vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], Baile Deargin suku
Seuraavat hahmokonseptit on laadittu:
- kauppias ja kemisti (Aleksi), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], Cannaiddin kauppahuone
- geologi ja kaivoskääpiö (Taina], [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], Tunail Dorchan kaivoskomppania?
- suunnistaja ja mystikko (Heikki), [[Diasporakääpiöt|diasporakääpiö]], Zalidin katras
- vartija ja eläintenkäsittelijä (Eppu), [[Tasankokääpiöt|tasankokääpiö]], Baile Deargin suku
Deletions:
- lähitaistelija
- tiedustelija (**Taina**; diasporakääpiö)
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (**Velma**; vuorikääpiö)
- insinööri (pioneeri yms) (**Karo**; vuorikääpiö ehkä?)
- mystikko (kääpiöiden jumala on kuollut, mutta jotain sen voimasta on tallella; tämä hahmo on lähimpänä maagia) (**Toni**)
- diplomaattti / johtaja / kauppias (olettaen, että löytyy joku jonka kanssa on mahdollista neuvotella)
Kaikkien ulos lähetettävien hahmojen oletetaan osaavan pitää huolta itsestään ja olevan hyvin lojaaleja Ugog Nalimille. Käytännössä kaikilla on varsin hyvät taistelutaidot.
Additions:
===Ensimmäinen kampanja: tutkimusmatkailijat===
Additions:
Havainnointi
Deletions:
Additions:
Seuraaviin 1-7: 1 on hahmon paras, 7 on hahmon heikoin. (Edes "7" ei tarkoita, että hahmo olisi tässä surkea; kaikki hahmot ovat vähän sankarillisia tyyppejä. 7 olisi ehkä hieman alle keskivertokääpiön tjsp)
Tarkkaavaisuus
Tarkkaavaisuus
Deletions:
Additions:
<<ST 10 DX 9 IQ 10 WILL 11 HT 12
Toughness DR 1, Extended Lifespan 2, Extra Fatigue +2, Lifting ST +2
Toughness DR 1, Extended Lifespan 2, Extra Fatigue +2, Lifting ST +2
Deletions:
Toughness DR 1, Extended Lifespan 2, Pain Threshold +2
Additions:
(Jos osaa GURPS:ia, voi mulle tarjota myös ihan valmista GURPS-kääpiötä, joko kolmos- tai nelosedikan säännöillä. Ohessa kääpiön perustemplaatti:)
<<ST 10 DX 9 IQ 10 WILL 11 HT 11
Small Size: -1 (-1 to move, reach -1)
Toughness DR 1, Extended Lifespan 2, Pain Threshold +2
Acute Vision +2, Darkvision +2 (for countering darkness penalties)
Ineptitude: Swimming (-4), Ineptitude: Social Skills (-2)
Aptitude: Mathematical Ability (+2), Direction (+2)
Temperature Range: -8°C to 25°C<<
<<ST 10 DX 9 IQ 10 WILL 11 HT 11
Small Size: -1 (-1 to move, reach -1)
Toughness DR 1, Extended Lifespan 2, Pain Threshold +2
Acute Vision +2, Darkvision +2 (for countering darkness penalties)
Ineptitude: Swimming (-4), Ineptitude: Social Skills (-2)
Aptitude: Mathematical Ability (+2), Direction (+2)
Temperature Range: -8°C to 25°C<<
Additions:
- mystikko (kääpiöiden jumala on kuollut, mutta jotain sen voimasta on tallella; tämä hahmo on lähimpänä maagia) (**Toni**)
Deletions:
Additions:
Ulkonäkö: mittasuhteet, hiusten väri, parta?, preferoitu vaatetus, preferoitu aseistus ja panssari (koska kuitenkin päätyy erämaahan), mahd. tärkeät erikoisvarusteet ("mummon onnea tuova kompassi", "esi-isien kirves joka halkaisee vaikka lohikäärmeen kallon")
Deletions:
Additions:
<<**TIEDOT**
Nimi
Klaani, perhe tai lähimmät sukulaiset
Ikä (nuori, keski-ikäinen, vanha)
**PERUSKYVYT**
**TAIDOT**
**Tärkein osaaminen:** nämä ovat hahmon parhaat osaamisalueet (2 tai ehkä 3). Näitä hahmo voisi varmasti tehdä elääkseen ja erottua niissä hyvin. Jotain tyyliin "eturivin sotilas", "muusikko", "sillanrakentaja", "jousiampuja"
**Hyvä osaaminen:** 2-3 taitoa, joita hahmo osaa niin hyvin, että voisi myös tehdä tätä elääkseen.
**Harrastusosaaminen:** 2-n taitoa, joita hahmo osaa vähän niin kuin harrastuksen puolesta. Näitä voi olla vaikka miten paljon.
**MUUT SEIKAT**
2-5 abstraktia asiaa, jotka ovat hahmolle tosi tärkeitä (tyyliin "raha", "uskonto", "laki ja järjestys", "henkilökohtainen maine" jne)
Vapaamuotoista kuvausta luonteesta ja historiasta.<<
::c::
Nimi
Klaani, perhe tai lähimmät sukulaiset
Ikä (nuori, keski-ikäinen, vanha)
**PERUSKYVYT**
**TAIDOT**
**Tärkein osaaminen:** nämä ovat hahmon parhaat osaamisalueet (2 tai ehkä 3). Näitä hahmo voisi varmasti tehdä elääkseen ja erottua niissä hyvin. Jotain tyyliin "eturivin sotilas", "muusikko", "sillanrakentaja", "jousiampuja"
**Hyvä osaaminen:** 2-3 taitoa, joita hahmo osaa niin hyvin, että voisi myös tehdä tätä elääkseen.
**Harrastusosaaminen:** 2-n taitoa, joita hahmo osaa vähän niin kuin harrastuksen puolesta. Näitä voi olla vaikka miten paljon.
**MUUT SEIKAT**
2-5 abstraktia asiaa, jotka ovat hahmolle tosi tärkeitä (tyyliin "raha", "uskonto", "laki ja järjestys", "henkilökohtainen maine" jne)
Vapaamuotoista kuvausta luonteesta ja historiasta.<<
::c::
Deletions:
Klaani tai lähimmät sukulaiset
PERUSKYVYT
TAIDOT
Tärkein osaaminen: nämä ovat hahmon parhaat osaamisalueet (2 tai ehkä 3). Näitä hahmo voisi varmasti tehdä elääkseen ja erottua niissä hyvin. Jotain tyyliin "eturivin sotilas", "muusikko", "sillanrakentaja", "jousiampuja"
Hyvä osaaminen: 2-3 taitoa, joita hahmo osaa niin hyvin, että voisi myös tehdä tätä elääkseen.
Harrastusosaaminen: 2-n taitoa, joita hahmo osaa vähän niin kuin harrastuksen puolesta. Näitä voi olla vaikka miten paljon.
Sitten 2-5 abstraktia asiaa, jotka ovat hahmolle tosi tärkeitä (tyyliin "raha", "uskonto", "laki ja järjestys", "henkilökohtainen maine" jne)
Sitten vapaamuotoista kuvausta luonteesta ja historiasta.<<
Additions:
===Hahmon luontia===
Hahmon luonnin avuksi voi ottaa vaikkapa seuraavan pohjan:
<<Nimi
Kulttuuri
Klaani tai lähimmät sukulaiset
Sukupuoli
Ammatti aiemmassa elämässä
PERUSKYVYT
Seuraaviin 1-6: 1 on hahmon paras, 6 on hahmon heikoin. (Edes "6" ei tarkoita, että hahmo olisi tässä surkea; kaikki hahmot ovat vähän sankarillisia tyyppejä. 6 olisi ehkä hieman alle keskiarvon tjsp)
Voima
Ketteryys
Kestävyys
Älykkyys
Tahdonvoima
Karisma
TAIDOT
Näissä ei mennä millimetriosaamiseen. Kaikki hahmot osaavat lukea, kirjoittaa ja laskea, jonkin verran peruserätaitoja, hieman taistelutaitoja jne, mutta jos hahmo on oikeasti näissä hyvä niin kannattaa kyllä mainita!
Tärkein osaaminen: nämä ovat hahmon parhaat osaamisalueet (2 tai ehkä 3). Näitä hahmo voisi varmasti tehdä elääkseen ja erottua niissä hyvin. Jotain tyyliin "eturivin sotilas", "muusikko", "sillanrakentaja", "jousiampuja"
Hyvä osaaminen: 2-3 taitoa, joita hahmo osaa niin hyvin, että voisi myös tehdä tätä elääkseen.
Harrastusosaaminen: 2-n taitoa, joita hahmo osaa vähän niin kuin harrastuksen puolesta. Näitä voi olla vaikka miten paljon.
Ulkonäkö: mittasuhteet, hiusten väri, parta?, preferoitu vaatetus
Sitten 2-5 abstraktia asiaa, jotka ovat hahmolle tosi tärkeitä (tyyliin "raha", "uskonto", "laki ja järjestys", "henkilökohtainen maine" jne)
Sitten vapaamuotoista kuvausta luonteesta ja historiasta.<<
===Muita kysymyksiä===
Hahmoa suunnitellessa kannattaa myös miettiä itselleen mm. seuraavia seikkoja:
Hahmon luonnin avuksi voi ottaa vaikkapa seuraavan pohjan:
<<Nimi
Kulttuuri
Klaani tai lähimmät sukulaiset
Sukupuoli
Ammatti aiemmassa elämässä
PERUSKYVYT
Seuraaviin 1-6: 1 on hahmon paras, 6 on hahmon heikoin. (Edes "6" ei tarkoita, että hahmo olisi tässä surkea; kaikki hahmot ovat vähän sankarillisia tyyppejä. 6 olisi ehkä hieman alle keskiarvon tjsp)
Voima
Ketteryys
Kestävyys
Älykkyys
Tahdonvoima
Karisma
TAIDOT
Näissä ei mennä millimetriosaamiseen. Kaikki hahmot osaavat lukea, kirjoittaa ja laskea, jonkin verran peruserätaitoja, hieman taistelutaitoja jne, mutta jos hahmo on oikeasti näissä hyvä niin kannattaa kyllä mainita!
Tärkein osaaminen: nämä ovat hahmon parhaat osaamisalueet (2 tai ehkä 3). Näitä hahmo voisi varmasti tehdä elääkseen ja erottua niissä hyvin. Jotain tyyliin "eturivin sotilas", "muusikko", "sillanrakentaja", "jousiampuja"
Hyvä osaaminen: 2-3 taitoa, joita hahmo osaa niin hyvin, että voisi myös tehdä tätä elääkseen.
Harrastusosaaminen: 2-n taitoa, joita hahmo osaa vähän niin kuin harrastuksen puolesta. Näitä voi olla vaikka miten paljon.
Ulkonäkö: mittasuhteet, hiusten väri, parta?, preferoitu vaatetus
Sitten 2-5 abstraktia asiaa, jotka ovat hahmolle tosi tärkeitä (tyyliin "raha", "uskonto", "laki ja järjestys", "henkilökohtainen maine" jne)
Sitten vapaamuotoista kuvausta luonteesta ja historiasta.<<
===Muita kysymyksiä===
Hahmoa suunnitellessa kannattaa myös miettiä itselleen mm. seuraavia seikkoja:
Deletions:
Hahmoa suunnitellessa kannattaa miettiä ainakin itselleen mm. seuraavia seikkoja:
Additions:
- Hahmon suhtautuminen muihin olentoihin. Vanhassa maailmassa oli haltioita, örkkejä yms; jotkut näistä olivat kääpiöiden vihollisia, jotkut kauppakumppaneita. Jos uudesta maailmasta löytyy tällaisia, millaiset suhteet heihin pitäisi luoda? Ottaen huomioon, että vanhassa maailmassa muut olennot surmasivat kääpiöiden jumalan, olisiko parasta vaan valloittaa koko paikka, tai pyrkiä täysin eristäytymään muista?
Deletions:
Additions:
- tiedustelija (**Taina**; diasporakääpiö)
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (**Velma**; vuorikääpiö)
- insinööri (pioneeri yms) (**Karo**; vuorikääpiö ehkä?)
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (**Velma**; vuorikääpiö)
- insinööri (pioneeri yms) (**Karo**; vuorikääpiö ehkä?)
Deletions:
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (Velma; vuorikääpiö)
- insinööri (pioneeri yms) (Karo; vuorikääpiö ehkä?)
Additions:
===Olennaisia kysymyksiä===
Hahmoa suunnitellessa kannattaa miettiä ainakin itselleen mm. seuraavia seikkoja:
- Hahmon suhtautuminen toisiin kääpiöihin. Periaatteessa kääpiöiden pitäisi nyt vetää yhtä, mutta kuitenkin klaanien välillä on vanhoja kaunoja, eri valtakuntien välillä kiistoja, eli kulttuurien välillä valtavia eroja. Ja onko tärkeämpää kuunnella linnakkeen ruhtinasta kuin vaikkapa omaa klaanipäällikköä, jos nämä ovat erimielisiä?
- Hahmon suhtautuminen muihin olentoihin. Vanhassa maailmassa oli haltioita, örkkejä yms; jotkut näistä olivat kääpiöiden vihollisia, jotkut kauppakumppaneita. Jos uudesta maailmasta löytyy tällaisia, millaiset suhteet heihin pitäisi luoda? Ottaen huomioon, että vanhassa maailmassa muut olennot surmasivat kääpiöiden jumalan, voiko turvallisuuden täällä saavuttaa muuten kuin kääpiöiden ylivallalla?
- Hahmon suhtautuminen uusiin asioihin. Monet kääpiöt ovat hyvin traditionalistisia ja ovat sitä mieltä, että auringon alla ei ole mitään uutta. Nyt kuitenkin tilanne on selvästi muuttunut, ja monille tämä on hyvin ahdistavaa.
- Hahmon suhtautuminen uskontoon. Kääpiöiden jumala on kuollut, mitä ihmettä tämä tarkoittaa hengellisille asioille? Ja miten jumala edes voi kuolla?
Hahmoa suunnitellessa kannattaa miettiä ainakin itselleen mm. seuraavia seikkoja:
- Hahmon suhtautuminen toisiin kääpiöihin. Periaatteessa kääpiöiden pitäisi nyt vetää yhtä, mutta kuitenkin klaanien välillä on vanhoja kaunoja, eri valtakuntien välillä kiistoja, eli kulttuurien välillä valtavia eroja. Ja onko tärkeämpää kuunnella linnakkeen ruhtinasta kuin vaikkapa omaa klaanipäällikköä, jos nämä ovat erimielisiä?
- Hahmon suhtautuminen muihin olentoihin. Vanhassa maailmassa oli haltioita, örkkejä yms; jotkut näistä olivat kääpiöiden vihollisia, jotkut kauppakumppaneita. Jos uudesta maailmasta löytyy tällaisia, millaiset suhteet heihin pitäisi luoda? Ottaen huomioon, että vanhassa maailmassa muut olennot surmasivat kääpiöiden jumalan, voiko turvallisuuden täällä saavuttaa muuten kuin kääpiöiden ylivallalla?
- Hahmon suhtautuminen uusiin asioihin. Monet kääpiöt ovat hyvin traditionalistisia ja ovat sitä mieltä, että auringon alla ei ole mitään uutta. Nyt kuitenkin tilanne on selvästi muuttunut, ja monille tämä on hyvin ahdistavaa.
- Hahmon suhtautuminen uskontoon. Kääpiöiden jumala on kuollut, mitä ihmettä tämä tarkoittaa hengellisille asioille? Ja miten jumala edes voi kuolla?
Additions:
- insinööri (pioneeri yms) (Karo; vuorikääpiö ehkä?)
Deletions:
Additions:
- tiedustelija (Taina; diasporakääpiö)
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (Velma; vuorikääpiö)
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (Velma; vuorikääpiö)
Deletions:
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (Velma)
Additions:
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms) (Velma)
Deletions:
Additions:
- tiedustelija (Taina ilmaisi kiinnostusta tähän)
Deletions:
Additions:
Hahmoa suunnitellessa on tarpeen muistaa, että kääpiökulttuuri ei ole mikään yhtenäinen monoliitti, vaikka tätä asiaa kääpiöt eivät välttämättä itse täysin tiedostakaan. 20 vuotta linnakkeessa (ja suurin osa kääpiöistä vietti tämän ajan syvässä unessa) ei ole läheskään riittänyt yhtenäistämään kääpiöiden erilaisia kulttuureita yhteen, eivätkä monet toivokaan näin tapahtuvan. Kunkin pelaajahahmon pitäisi olla paitsi kasa taitoja, myös edustaa (enemmän tai vähemmän) jotakin linnakkeen monista kulttuureita. Hänen ei tarvitse kokea omaa kulttuuriaan paremmaksi kuin muita tai edes pitää siitä, mutta pelaajan on hahmotettava, että tämä on kulttuuri jossa hahmo on kasvanut, ja jonka arvoja hän on luultavasti ainakin jonkin verran sisäistänyt.
Deletions:
Additions:
Azanurin pelaajahahmot ovat oletuksena kääpiöitä, jotka linnakkeen hallitsijat ovat lähettäneet tutkimaan ulkopuolista maailmaa. He liikkuvat pienissä ryhmissä ja heillä on kohtalaisen vapaat kädet toimia, muutamilla rajoituksilla. Klassisten seikkailija-arkkittyypien kautta ajatteleminen sopii peliin hyvin, kuitenkin sillä erotuksella että pelaajahahmoilla on oikea koti, oikea työnantaja ja oikea yhteiskunnallinen tehtävä.
===Taustasta===
Hahmot kuuluvat osaksi yhteisöä. Heillä on vanehmpia, sukulaisia ja klaani. Joillekin tämä on tärkeämpi ja määrittää ehkä heidän koko tehtävänsä yhteiskunnassa. Jotkut taas ovat individualistisempia oman onnensa seppiä - mutta yhteisö ympärillä näkee varmasti kaikki hahmot osanaan.
===Taustasta===
Hahmot kuuluvat osaksi yhteisöä. Heillä on vanehmpia, sukulaisia ja klaani. Joillekin tämä on tärkeämpi ja määrittää ehkä heidän koko tehtävänsä yhteiskunnassa. Jotkut taas ovat individualistisempia oman onnensa seppiä - mutta yhteisö ympärillä näkee varmasti kaikki hahmot osanaan.
Deletions:
===Kääpiöiden eroista===
Additions:
- luonnonhistorioitsija / parantaja (herbalisti tms)
- diplomaattti / johtaja / kauppias (olettaen, että löytyy joku jonka kanssa on mahdollista neuvotella)
- diplomaattti / johtaja / kauppias (olettaen, että löytyy joku jonka kanssa on mahdollista neuvotella)
Deletions:
- parantaja
- diplomaattti / johtaja / kauppias (olettaen, että löytyy joku jonka kanssa on tarpeen neuvotella)
Additions:
===Kääpiöiden eroista===
Hahmoa suunnitellessa on tarpeen muistaa, että kääpiökulttuuri ei ole mikään yhtenäinen monoliitti, vaikka tätä asiaa kääpiöt eivät välttämättä itse täysin tiedostakaan. 20 vuotta linnakkeessa ei ole läheskään riittänyt yhtenäistämään kääpiöiden erilaisia kulttuureita yhteen, eivätkä monet toivokaan näin tapahtuvan. Kunkin pelaajahahmon pitäisi olla paitsi kasa taitoja, myös edustaa (enemmän tai vähemmän) jotakin linnakkeen monista kulttuureita. Hänen ei tarvitse kokea omaa kulttuuriaan paremmaksi kuin muita tai edes pitää siitä, mutta pelaajan on hahmotettava, että tämä on kulttuuri jossa hahmo on kasvanut, ja jonka arvoja hän on luultavasti ainakin jonkin verran sisäistänyt.
Hahmoa suunnitellessa on tarpeen muistaa, että kääpiökulttuuri ei ole mikään yhtenäinen monoliitti, vaikka tätä asiaa kääpiöt eivät välttämättä itse täysin tiedostakaan. 20 vuotta linnakkeessa ei ole läheskään riittänyt yhtenäistämään kääpiöiden erilaisia kulttuureita yhteen, eivätkä monet toivokaan näin tapahtuvan. Kunkin pelaajahahmon pitäisi olla paitsi kasa taitoja, myös edustaa (enemmän tai vähemmän) jotakin linnakkeen monista kulttuureita. Hänen ei tarvitse kokea omaa kulttuuriaan paremmaksi kuin muita tai edes pitää siitä, mutta pelaajan on hahmotettava, että tämä on kulttuuri jossa hahmo on kasvanut, ja jonka arvoja hän on luultavasti ainakin jonkin verran sisäistänyt.